Lieve Dejonghe

Nieuwsbrief

Lieve Dejonghe

Hoe meer je kijkt hoe groter de wereld wordt

Lieve Dejonghe

Hoe meer je kijkt hoe groter de wereld wordt

Belgisch Paviljoen, Wereldtentoonstelling Shanghai 2010

met Prins Filip van Belgie

Shanghai 2010 De Wereldtentoonstelling 2010 had plaats in Shanghai en een hoofdthema van het Belgisch paviljoen was chocolade. Lieve Dejonghe liet zich inspireren door deze gegevens en creëerde een installatie (4 meter hoog, 1,30m breed) met vier schilderijen, een foto en commerciële slogan die vanaf één mei tot eind oktober te zien was op de Wereldtentoonstelling 2010. Ze integreert in haar schilderijen Westerse en Chinese cultuur en uiteraard ook chocolade: zowel China als chocolade zijn al vele jaren in Lieve Dejonghe's oeuvre een inspiratiebron. In de vier schilderijen speelt ze met de verbindende en ook dubbelzinnige slogan ‘de kunst van chocolade’, om de vraag te stellen naar de essentie van Kunst. De foto waarmee ze het werk afsluit staat in fel contrast met de drukte van het Wereldgebeuren dat deze Wereldtentoonstelling was. De foto herinnert de toeschouwer eraan dat Kunst creëren een individueel en intiem gebeuren is. (meer hierover zie op deze website: omschrijving van het werk).


Omschrijving installatie

Met haar typische onrealistisch-realistische stijl en humor creeerde Lieve Dejonghe een exclusieve installatie voor de Shanghai Wereldexpositie 2010.
De installatie heeft Lieve Dejonghe opgebouwd in de 1m30 brede zijde van een 4m hoge tussenwand. In deze ‘kast’ hangen vier zwevende schilderijen en een foto. De ‘kast’ is afgesloten met een glazen wand waarop een slogan in zes Chinese karakters opvalt en betekent: ‘Chocolade is Kunst’. Lieve Dejonghe gebruikt(e) precies deze slogan als uitgangspunt voor dit werk om te komen tot de vraag: ‘Wat is Kunst?’

Het werk wordt gelezen van boven naar onder. De drie bovenste schilderijen hebben een andere beeldtaal dan het vierde.
Je aandacht wordt doorheen de drie ‘witte’ schilderijen meegenomen door een prachtig, rood penseel, waarvan je begrijpt dat, hoe artistiek het er ook uitziet, het penseel de Kunst niet is, zoals evenmin chocolade Kunst is.
Het wit in zijn zuiver wit-zijn én in alle mogelijke nuances van wit, tegen de bladzilveren achterwand, vormt een onmetelijke ruimte voor het vierde schilderij.
In dit warme, intieme schilderij verwijst Lieve Dejonghe naar de parallellen tussen Kunst en Levenskunst.
Voor Lieve die de wereld bekijkt als een globaal geschenk, een mondiaal probleem en gegeven , is het evident dat Westers en Oosterse elementen gemixt worden. Het Chinese karakter op het rode blaadje betekent ‘geluk’ en verwijst de nood van elke ziel.
Zowel kunst als levenskunst (de geschenken) zijn verweven met subjectieve (het horizontale en het verticale rode draadje) en collectieve ervaringen waarbij we moeilijk kunnen inschatten hoe belangrijk de rol van tijdsgeest en de media zijn (het penseel).
De rust aanwezig in de foto waarmee de schilderijenreeks afgesloten wordt, staat in fel contrast met het hectische gebeuren van deze expo. Hiermee accentueert Lieve Dejonghe de eenzame positie waarin de kunstenaar zich vaak bevindt en naar de intensieve overgave die zij, los van de realiteiten om zich heen, moet bewaren, want daar gebeurt het creëren.

Het lanceren van de vraag ‘Wat is Kunst?’ is een pertinente uitdaging van een kunstenaar die sinds 15 jaar eigenzinnig haar weg gaat in een land waar vooral conceptuele kunst gezien wordt als de enige, echte kunstvorm.
Wat is Kunst? Een boeiende, moeilijke discussie, vandaar dat Lieve Dejonghe in deze installatie met humor grijpt naar haar oplossing bij ingewikkelde vraagstukken: de chocolaatjes, hier een wezenlijk onderdeel van het geheel.

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player


De vier schilderijen (50/50cm) en foto (40/40cm) die deel uitmaken van de installatie van Lieve Dejonghe (4 meter hoog, 1,30m breed) die op het Belgisch Paviljoen op de Wereldtentoonstelling te zien waren. De locatie van de installatie in het Paviljoen, met de Chinese slogan.